Arbeidsverditeori en gang til
Nå fra arabisk historisk synsvinkel. Jeg leser Ibn Khaldun som skrev på 1300-tallet. En flott norsk oversettelse av Al-Muqaddimah, Introduksjon til verdenshistorien (1377) – på Pax forlag i to bind.
Khaldun var kanskje den største vitenskapsmannen i den arabiske verden. Han skrev på mange måter i grenselandet mellom den tradisjonelle verden, og den (kommende) moderne verden. Deler av teksten kan minne om Machiavelli’s Fyrsten, skrevet i samme periode.
Jeg vet ikke om Karl Marx kjente til denne kilden – jeg har lest mye Marx, men kan ikke huske referanse til Khaldun. Marx var rask til å erklære andre for å ha en for primitiv ide om politisk økonomi. Om han ville gjort det i dette tilfellet vet jeg ikke. Ut fra debatt på nett ser det ikke ut til at han kjente til Khaldun, selv om arbeidverditeorien har store likheter .
Khalduns utgangspunkt er 600 års erfaring med islamske dynastier. De vokser fram, har makt, men blir overtatt av andre. Han beskriver årsaker til dette.
Politisk økonomi – som Marx kalte det – er i utgangspunktet «politisk» eller «sosialt», for Khaldun. Han er ingen «økonomist». Når dynastier går under, er det ut fra en kombinasjon av sosiale og økonomiske årsaker.
Hans konseptualisering av sosial klasse er en viktig del av dette. Den er kanskje hva Marx ville kalt førkapitalistisk. Men i den arabiske verden ble den utviklet til å bli tidlig-kapitalistisk.
Hovedsaken her, er at arbeidsfolket og de underordnede allierer seg med klassen over dem i et bytteforhold. Men det er ikke «rent» marked – vare mot vare. I stedet er det arbeid mot beskyttelse. Arbeidsfolket bidrar med arbeid, som vare – den overordnete klassen bidrar med sosial kontroll. Lønn for arbeidet er bare en del av det større bildet – beskyttelse.
Marx ville kanskje innvendt at dette med avhengighet og beskyttelse jo var velkjent fra europeisk føydalisme, så hva var nytt? Kanskje bare litt nytt, den gang da. Men mer etter hvert. Eller, mer som var annerledes, i forhold til den framvoksende kapitalismen i vesten.
Ut fra en «ensporet» tolkning av vestlig kapitalisme fra 1500 og utover, burde den arabiske «proto-kapitalismen» på 1300-tallet ha dødd ut for lenge siden. Det skjedde ikke. Hvorfor ikke?
Novelprisvinner A Gurnah gir et skjønnlitterært bilde av hvorfor ikke – og hvordan arabisk handelskapitalisme spredde seg utover fra 1500-tallet og sendere. Arabiske handelsmenn bygget på eksisterende status og avhengighetsforhold, og lyktes over lang tid i å utnytte merarbeid fra afrikanerne. Europeerne var mer innstilt på å skyte ned fienden, og mislyktes.
Vestens stort sett mislykte forsøk på å endre situasjonen i den arabiske verden skyldes ikke bare griskhet, egenmektighet, osv, men også manglende forståelse for virkemåten i disse samfunnene. Ibn Khaldun er fortsatt en god læremester.
Marx gjorde et stort poeng av at han plasserte verdien av arbeidskraften i sentrum, snarere enn verdien av arbeid, som de flest gjorde før ham (kanskje i h0vedsak inkludert Khaldun, dette må studeres mer).
Dette var kanskje riktig, i forhold til et mer utviklet kapitalistisk system, som Marx beskrev. Men når forholdet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver / kjøper er styrt av andre institusjoner enn markedet, for eksempel, ære og anseelse i slekt og familie, er det andre regler som gjelder. Blant annet antropologisk forskning (f eks Fredrik Barth). Det er mye variasjon mellom samfunn, men også mulig å gjenkjenne en sentral økonomisk logikk. I min doktorgradsavhandling beskrevet jeg hvordan den blir påvirket av tre hovedtyper av distribusjon – varer, gaver, og fordelte goder. Jfr. http://ogholter.no/wp-content/uploads/2013/03/GPC-thesis-part-1.docx
Hva enten det er verdien av arbeidet, eller av arbeidskraften, er Khaldoun 100 prosent klar på at arbeid er avgjørende for verdiskaping.
Han beskriver grunnene til at ulike dynastier vokser fram men mislykkes over tid. Han bruker «status» som uavhengig variabel, mye mer enn moderne forskere. Et dynasti innnfører en rangordning med ulik status. Etter hvert, over tid, oppstår problemer, dels i herskergruppen, dels utenfor.
Et hovedpoeng hos Khaldun er at økt status bety mer rikdom fra andres arbeid. I så måte er modellen pre-kapitalistisk. Personer med høy status får flere til å jobbe for dem, og får nytte av arbeidet. Høy status er ikke bare et spørsmål om rang men også om økonomi.
Referanse
https://www.pax.no/al-muqaddimah.5602265-331604.html